GDDKiA zamówiła budowę obwodnicy Pradeł w ciągu DK78
Obwodnica Pradeł będzie przedłużeniem obwodnicy Kroczyc, dla której umowę wykonawczą podpisano w październiku ub. roku.
Obwodnice kolejno: Kroczyc, Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów będą kontynuacją powstającej już obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Poprowadzone będą po nowym śladzie, wytyczonym na niezurbanizowanym terenie, na którym głównie znajdują się pola uprawne - jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym, złożonym z dwóch pasów ruchu.
Przetarg na obwodnicę Pradeł o długości ok. 2,4 km trwał od końca maja 2024 r. Wpłynęło 15 ofert, z których pięć zmieściło się w budżecie. Najtańszą złożyła firma NDI z Sopotu - ten wykonawca został wybrany w połowie października.
Zgodnie z informacjami GDDKiA, roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy - bez okresów zimowych.
Na tym odcinku ma powstać północne obejście miejscowości Pradła (w nowym śladzie) i przebudowany istniejący odcinek DK78 na długości ponad 1,2 km. Przewidziano jezdnie dodatkowe do obsługi przyległego terenu i umożliwienia dojazdu do urządzeń obsługi drogi krajowej. Powstaną dwa ronda, wiadukt drogowy nad drogą wojewódzką nr 794, most nad rzeką Krztynia i biegnącym wzdłuż niej szlakiem migracji zwierząt, a także przejście dla dużych zwierząt nad DK78.
Wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnic: Kroczyc, Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów katowicki oddział zamówił w 2020 r. Są to trzy sąsiadujące ze sobą inwestycje o łącznej długości prawie 25 km, zapisane w rządowym Programie budowy 100 obwodnic.
Obwodnica Pradeł będzie kolejnym elementem blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Będzie kontynuacją dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia (realizacja pierwszego etapu dobiega końca, drugi zamówiono w listopadzie 2024 r. u firmy Polaqua za 234 mln zł) oraz jednojezdniowej obwodnicy Kroczyc o długości 9,1 km, której będzie przedłużeniem; w październiku podpisano umowę z NDI za 162,3 mln zł.
Na początku grudnia ub. roku ogłoszono też przetarg na budowę obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78, z planowaną realizacją w latach 2025-27. W efekcie tych wszystkich inwestycji do 2028 r. GDDKiA przebuduje lub wybuduje w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części woj. śląskiego.
Budowa wszystkich tych obwodnic i przebudowa jednego odcinka wynika z konieczności dostosowania całego ciągu drogi krajowej nr 78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie oświetlenie, oznakowanie, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie, a także urządzenia ochrony środowiska m.in. przeciwhałasowe i zbiorniki retencyjne.
W woj. śląskim w programie 100 obwodnic mają powstać też projektowane obecnie obwodnice: Herbów Nowych i Blachowni (11 km w ciągu DK46) oraz Świerklańca i Nakła Śląskiego (12 km w ciągu DK78). (PAP)
mtb/ pad/